2012-05-15 08:57:00

Proljetna škola fizike u Virovitici

 

Projekt „Prirodoslovlje ne poznaje granice“ u Mađarskoj i Hrvatskoj popularizira matematiku i fiziku. Vodeći partner prekogranične suradnje je Kaposvarsko sveučilište . Prvi projektni partner je Gimnazija Petra Preradovića iz Virovitice. Pridruženi partner je Bjelovarsko-bilogorska županija. Predviđeno trajanje projekta je 12 mjeseci, a započeo je 1. rujna 2011. i trajat će do 31. kolovoza 2012. U okviru projekta glavne su aktivnosti Radionica doživljaja u Kaposvaru i Proljetna škola fizike u Virovitici.

PROLJETNA ŠKOLA FIZIKE U VIROVITICI,

drugi dio projekta

PRIRODOSLOVLJE NE POZNAJE GRANICE

Project title: Natural sciences know no borders

Acronym: CrossBorderScience

Application Form ID: HUHR/1001/2.2.1/0006

 

     CrossBorderScience IPA Cross Border Cooperation HU-HR

 

Projekt će biti financiran sredstvima EU, a provodi se uz potporu Virovitičko-podravske županije,  pročelnice Upravnog odjela za društvene djelatnosti mr. sc. Vesne Šerepac i VIDRE- agencije za regionalni razvoj Virovitičko-podravske županije. Projekt u Gimnaziji Petra Preradovića vodila je profesorica Slobodanka Polašek uz članove projektnog tima  ravnateljicu škole prof. Ivanu Bešir, prof. Jasminku Viljevac i Slavu Drpić. Kroz projekt nas je uspješno vodila djelatnica VIDRE dipl. oecc Emina Ciriković.

Aktivnosti sudionika projekta započele su 1. i 2. prosinca 2011. u Kaposvaru gdje je najprije održano natjecanje iz matematike, a zatim radionice iz matematike čija je zajednička tema bila povezanost matematike i umjetnosti . Ovom je suradnjom ostvaren cilj popularizacije matematike u prekograničnom području.

„Proljetna škola fizike“ nastavak je aktivnosti sudionika projekta u Virovitici 10. i 11. svibnja.Cilj ovog dijela projekta kojem je domaćin bila Gimnazija Petra Preradovića u Virovitici  prvenstveno je popularizacija fizike.

Natjecanje iz fizike i izložba

Prvog dana Proljetne škole fizike deset učenika drugog i deset učenika trećeg razreda prirodoslovno-matematičkog smjera virovitičke gimnazije natjecalo se u znanju fizike  s  10 učenika istih razreda Gimnazije Mihaly Táncsics  iz Kaposvara, te po 5 gimnazijalaca iz Srednje škole Bartola Kašića iz Grubišnog polja. Zadaci koje je sastavila prof. Slobodanka Polašek prevedeni su na mađarski jezik. Za vrijeme natjecanja organizirano je zajedničko dežurstvo, a nakon natjecanja zajedničko ispravljanje s prevoditeljem  hrvatskog jezika na  mađarski.

Poslije natjecanja poznati hrvatski astronom iz Višnjana, gospodin  Korado Korlević u našoj je školi otvorio izložbu fotografija nastalih istraživanjem svemira. O svakom detalju fotografije gospodin Korlević dao je niz nama dotada nepoznatih informacija, a imali smo čast vidjeti i u rukama držati meteorit. Gospodin Zlatko Kovačević, poznati virovitički astronom, donio je teleskop te uz asistenciju člana domaćeg astronomskog društva, Domagoja Petrića, omogućio promatranje Sunčevih pjega. I domaćini i gosti su s iznimnom pozornošću pratili oba događaja.

Za naše goste iz Kaposvara organiziran je posjet crkvi svetog Roka koja ih je oduševila svojom privlačnošću, visinom  i svjetlom. Fra Krunoslav Kocijan, koji je vodio razgledavanje, objasnio je da je crkva  barokna građevina koja je svojom veličinom, stilskom usklađenošću i ljepotom  sigurno najljepša samostanska crkva u Slavoniji. Gosti su obišli samostan i muzej u sklopu samostana koji su do danas sačuvali svoju izvornost, a prekrasno su uređeni i prilagođeni životu i radu čovjeka našega vremena.

 

 

Radionice i predavanja

Petak 11. svibnja bio je Projektni dan za goste i učenike Gimnazije Petra Preradovića. Učenicima je bilo ponuđeno 8 radionica iz fizike i 6 radionica iz matematike. Sve su radionice osmišljene tako da prikazuju fizikalne i matematičke zakonitosti na neformalan način. Bilo je to učenje kroz igru .

Radionice iz fizike bile su :

1.  «Fizika na površini vode» – radionicu je vodio  dr.sci. Ivica Aviani s Instituta za fiziku u Zagrebu.

2. «Pojave u vakuumu» - vodio je fizičar Hrvoje Mesić s Fizičkog odsjeka Prirodoslovno-matematičkog fakulteta u Zagrebu.

3. «Igrajmo se s Isaacom Newtonom» - radionica voditeljice projekta  Slobodanke Polašek,prof. u kojoj su  se učenici mogli zabavljati nizom jednostavnih pokusa.

4. «Geometrijska optika» - radionica Ivane Salajić, prof., u kojoj su učenici otkrivali zakone geometrijske optike.

5. «Sila trenja» - radionica u kojoj su učenici s Markom Stipandićem, prof., istraživali silu trenja u različitim uvjetima.

Tri su radionice, koje je osmislila prof. Slobodanka Polašek, vodili učenici III.d razreda.

6. «Valovi» - radionicu su vodili učenici Lea Mioković, Ivan Kasumović i Josip Živković.

7. «Određivanje gravitacijskog ubrzanja pomoću matematičkog njihala» - vodili su Sara Marija Lovrenović, Dario Barišić i Slaven Nađ

8. «Enigmatska fizika» - učenici su uz vodstvo Marina Lovrekovića, Hrvoja Mikeca i Tibora Žukine rješavali križaljke različitih tipova. Svi pojmovi u križaljkama bili su vezani uz fiziku.

Radionice iz matematike bile su:

9. «Geogebra» - voditeljice Jasminke Viljevac, prof., u kojoj su učenici mogli  rješavati geometrijske i algebarske probleme primjenom računalnog programa Geogebra.

10. « Istraživanja Građe Od Molekule Do Svemirskih Stanica Sa Pomagalima Zometool I Styro-Bock » - S inženjerom zračnog prometa Sándorom Kabaim, matematičarom i inženjerom Dr. Ferencom Holló-Szabóom (Matematički muzej, Sveučiliste Eötvösa Lornáda) i gospođom Ildikó Szabó, profesoricom matematike i fizike (ANK-Pečuh).

11. «Složi! Gradnja geometrijskih tijela s pomagalima zometool» s matematičarom Dr. Lászlóom Vörösom (Sveučiliste u Pečuhu).

Svijet oko nas, prirodne strukture i ljudske konstrukcije organiziraju se po zapanjujućim geometrijskim povezanostima. Zometool pomagala za modeliranje omogućavaju kroz učenje, stvaranje i zajedničko igranje tu kompleksnost prikazati u jednostavnom obliku. U radionici se eksperimentira višedimenzionalnim tijelima.

12. «Radionica poliuniverzuma» -s Jánosom Saxon Szászom, umjetnikom i izumiteljem i s Zsuzsa Dárdai, kritičarkom umjetnosti

Set igre «Poliuniverzum», koji se sastoji od elemanata polidimenzionalnih slika na ravnini koje je slikao slikar János Saxon Szász je praktički estitičko-matematički sustav. Lako upravljiv i šaren set složen od osnovnih oblika geometrije predstavlja gotovo beskonačnu logičnu složenost, kompleksna matematička i geometrijska pitanja prenose novi umjetnički pristup djeci i roditeljima. Tijekom radionice sudionici otkrivaju povezanost između malih, srednjih i velikih oblika te oštre granice između boja. Udubljeni u novostečeno znanje, sudionici proučavaju mikro i makrokosmos, što je zapravo sami POLIUNIVERZUM - složeno „carstvo” umjetnosti, metamatike i filozofije.

13. «Geometrija u 3D » - s profesorom matematike Dr. Gyulaom Nagyom (autor publikacije „Srednjoškolsko izdanje matematike i fizike”)

Tijekom radionice rješavaju se zadaci prostorne geometrije, konstruiraju s modeli s CAD programom te proučavaju poliedri.

14. «Escherovi periodični uzorci na površinama trodimenzionalnih tijela» - s matematičarkom Dr. Eleonóraom Stettner (Sveučilište u Kaposváru)

M.C. Escher većinu svojih periodičnih uzoraka napravio je na ravnini, ali, očito je, ako pogledamo par njegovih radova da je također razmišljao i o trodimenzionalnoj mogućnosti svojih umjetničkih djela. Geometrijske forme, izgrađene na način sličnim kaleidoskopskim prikazima u knjizi „M.C. Escher kaleidociklusi” autora Dorisa Schattschneider i Wallacea Walkera, nadograđene su verzije Escherovim uzorcima. Nakon kratkog uvoda, u radionici se dijele razmotane figure pravilnih poliedera ukrašenih s Escherovim uzorcima. Razmotane figure se izrežu te zalijepe kako bi dobili trodimenzionalna tijela. Nakon toga se pažljivo proučavaju, igra se s njima te prepoznaje povezanost, a moguća su i uzbudljiva iznenađenja.

Nakon dvosatnih radionica i okrijepe, oko 300 sudionika Proljetne škole  nastavilo je pratiti program u Kazalištu Virovitica.

Pozdravne govore uz prevođenje na mađarski jezik održale su prof. Slobodanka Polašek, ravnateljica škole prof. Ivana Bešir, Vesna Šerepac, magistra znanosti i pročelnica Upravnog odjela za društvene djelatnosti VPŽ. Učenica Diana Dumenčić na mađarskom je jeziku pozdravila goste u ime učenika naše škole. Sudionike su pozdravile,  uz prevođenje na hrvatski jezik, voditeljica projekta dr.  Eleonóra Stettner i Ildikó Szabó, profesorica matematike i fizike (ANK-Pečuh).

Cilj dolaska u dvoranu kazališta bila su dva velika događaja vezana uz fiziku. Najprije je  znanstvenik Korado Korlević govorio  o projektu «Svemirska straža». Niz novih, nama dotada nepoznatih informacija i saznanja do kojih su astronomi  svijeta došli posljednjih  godina, završio je pozivom gospodina Korlevića svim zainteresiranim učenicima da se uključe u rad timova istraživača jer današnje moderne tehnologije omogućuju suradnju članovima tima iako su udaljeni tisućama kilometara. 

Drugi je događaj bio  «Fizika na sceni».  Niz neobičnih pokusa iz fizike izveli su dr.sci. Ivica Aviani s Instituta za fiziku u Zagrebu i fizičar Hrvoje Mesić s Fizičkog odsjeka Prirodoslovno-matematičkog fakulteta u Zagrebu. Zanimljivi pokusi, još zanimljivija izvedba i vrijeme nam je naprosto proletilo.

Na kraju su podijeljene nagrade i priznanja učenicima koji su se natjecali u znanju fizike.

Učenici trećeg razreda bili su apsolutni pobjednici. Prvi s 98% riješenosti testa bio je Tibor Žukina, drugi s jednim bodom manje naš državni natjecatelj iz fizike (i matematike) Dario Barišić i treći Slaven Nađ.

Kod učenika drugih razreda najbolja je bila Sandra Manojlović, s bodom manje drugi je bio Vinko Lovrenčić i treća Vedrana Moslavac.

Za ekipni uspjeh učenicima su podijeljeni pehari. U ekipnom rasporedu učenici Gimnazije Petra Preradovića nadmoćno su zauzeli prvo mjesto, učenici Gimnazije Mihaly Táncsics  iz Kaposvara bili su drugi, a treći gimnazijalci Srednje škole Bartola Kašića iz Grubišnog polja.

Ovom je suradnjom ostvaren cilj popularizacije matematike i fizike u prekograničnom području na neformalan način, a i razmijenjena su iskustava dobre prakse u poučavanju prirodoslovlja u prekograničnom području . Ostvarili smo i odgojne funkcije razvijanja  pripadnosti svojoj sredini, razvijanja dobrosusjedskih odnosa i uvažavanja različitosti. Naši su učenici doživjeli  da prirodoslovlje može biti izvor zajedničkog druženja te sredstvo stvaranja novih spoznaja i igara.

Za učenike i profesore naše škole posebno je važno što je od 39.000,00 eura vrijednosti projekta 22.000 eura uloženo u opremanje kabineta fizike. Opremljenost kabineta sigurno će pridonijeti još boljoj kvaliteti nastave fizike i većem broju zainteresiranih za prirodoslovlje. A svi smo, nadam se,  prepoznali važnost prirodoslovlja u životu svakog građanina, ne samo naše domovine , već i  Europe.


Od poslova u projektu nam preostaje završna konferencija u kolovozu 2012. u Kaposvaru na kojoj ćemo analizirati efekte ovog vrlo vrijednog projekta popularizacije prirodoslovlja.

 

                                       


Gimnazija Petra Preradovića Virovitica